En verder….

door Jan Dirk Snel

[Maandag 10 oktober 2011] De laatste weken, en dat zijn er onderhand al aardig wat op een rijtje, heb ik me soms ietwat onthand gevoeld. Ik had ineens geen weblog meer.

Weblog
Sinds mei 2005 beschikte ik over jandirksnel.web-log.nl. Er waren tijden dat ik bijna elke dag iets schreef. Er waren ook perioden dat ik zo af en toe iets publiceerde. In augustus – van dit jaar, voeg ik er maar aan toe – begon Sanoma, de huidige eigenaar, aan een migratie. Ik had vagelijk wat mededelingen gezien, maar er verder niet erg op gelet. Iets als een e-mail met een aankondiging had men ook niet gestuurd, zodat het nieuws je maar net ergens op je scherm op moest vallen. Al eens eerder, in ieder geval in mei 2006, was het systeem verhuisd – toen naar Typepad, denk ik, dat men nu moest verlaten – en veel was er toen niet aan de hand geweest. Het kan een keer gebeuren dat een site even een paar uur, of misschien een dag, uit de lucht is. Geen probleem, zou ik zeggen.

Nu gebeurde er dus iets heel anders. Ik weet niet precies wanneer mijn weblog uit de lucht ging, maar het zal ergens eind augustus geweest zijn. Nu ik wat nieuwsberichten nakijk, zie ik dat de weblogs op 6 september kennelijk al twee weken uit de lucht waren. Inmiddels zijn we zo’n vijf weken verder. Bij elkaar gaat het dus om een week of zeven. Wie hiervoor al op mijn voormalige weblog klikte, zal gezien hebben dat er inmiddels wel weer wat te zien is. In een foeilelijke opmaak zijn in totaal zestien berichten weer zichtbaar. Ik neem aan dat het de zestien laatste waren, die ik geplaatst heb, maar ik weet dat niet zeker.

Nieuwe reeks
Ik kan namelijk nergens bij. De ongeveer vijfhonderd berichten die ik de afgelopen jaren geschreven had, zijn dus voorlopig onvindbaar. En ik kan niet in een menu. Ik kan alleen maar kijken naar die twee afzichtelijke pagina’s met zestien stukken, dat is alles. Ik kan er niets aan veranderen. Het was een gratis weblog en ik heb dus verder niets om over te klagen, maar als ik de risico’s gekend had, had ik mijn teksten van tevoren in veiligheid kunnen brengen.

Heel vaak hoopte ik de afgelopen weken dat er wel een einde aan de problemen zou komen. Eens zou toch de dag moeten aanbreken waarop ik weer zou kunnen inloggen, het design aan zou kunnen passen en nieuwe berichten zou kunnen plaatsen. En altijd denk je dat die dag wel de volgende zijn… Maar nu die dag al te lang op zich laat wachten, begin ik hier toch maar met een nieuwe reeks.

Voorlopig ben ik nog niet van plan veel aan het design en zo te doen. Ik zal wel eens wat experimenteren. Ik weet niet of dit een tijdelijke voorziening zal blijken te zijn of niet. Het merkwaardige is namelijk dat Weblog.nl – het befaamde en irritante streepje is recent kennelijk verdwenen – als nieuw systeem ook voor WordPress gekozen heeft. Technisch zou er dus geen enkele reden zijn om een nieuwe weblog te starten. Als ik dus maar in het menu van mijn oude weblog zou kunnen komen. Maar of dat moment ooit nog aanbreekt?

Verder
Maar voorlopig ga ik hier dus maar even verder. Ik was van plan om de komende tijd vooral wat meer korte stukjes te plaatsen. Ik heb in ieder geval diverse notities staan. Maar of er van zal komen, moet maar blijken.

(1)

Geef een reactie

